Skip to content

IKTForum

Information – Kommunikation – Teknologi

Menu
  • Forside
  • Kontakt IKTForum
  • Om IKTForum
  • Sitemap
  • ⓘ
Menu
Kundeanalyser

Kend din kunde

Posted on 28. maj 2019

Det var et ganske interessant møde, vi havde i vores salgsafdeling i firmaet i dag. Formålet med mødet var at forsøge på at booste vores salg yderligere, selv om de senere års udvikling har været ganske tilfredsstillende. Vores salgsdirektør fik for nogen tid siden overtalt den øverste ledelse til at bevilge penge til en dybtgående markedsanalyse, der skal gøres os i stand til bedre at ramme vores præcise målgruppe. Vi skal have den markedsanalyse lavet – det handler om at finde den bedste slankekur!

Og mødet i dag var det første af flere sammen med et par repræsentanter fra det firma, vi har hyret til at foretage den analyse, vi har brug for. Lidt naivt troede jeg på forhånd bare, at en markedsanalyse er en markedsanalyse, for jeg havde ikke forestillet mig, hvor mange forskellige facetter, der er i den slags analyser.

Analyse

Analysefirmaet gjorde klart, at der ikke skal bruges for meget tid og kræfter på en egentlig kundeanalyse, for når man lever af at sælge bleer til babyer og småbørn, så er der jo ikke megen tvivl om, hvem der er firmaets kunder, for der kan normalt kun være tale om forældre til små børn.

Omvendt er det vigtigt at finde ud af, hvorfor en vis procentdel af kundegruppen vælger lige netop vores produkt, for det er ikke umiddelbart så sikkert, at det kun handler om pris og kvalitet sat i forhold til hinanden, understregede folkene fra analysefirmaet.

Det handler om at skabe så god kundetilfredshed som overhovedet muligt, og derfor kan ganske små ændringer af et produkt i mange tilfælde gøre en verden til forskel. Analysefolkene nævnte et par eksempler på, at virksomheder i andre brancher end vores, oplevede en ganske flot stigning i afsætningen af deres produkter ved for eksempel at gennemføre en lille ændring af emballagen, så kunderne oplevede den som lettere at åbne og bruge, indtil den var tømt. I mange tilfælde kan den slags ændringer gennemføres uden ekstra udgifter, så det er i høj grad et spørgsmål om smarte indretninger, hvis man vil have kundetilfredsheden helt i top.

Og det er netop kundetilfredsheden, der kan være god grund til at analysere på, understregede de to fra analysefirmaet. Til den slags analyser bruger man begrebet Net Promotor Score, fortalte de, og de var heldigvis så venlige at fortælle om, hvad det går ud på, for det var der vist ikke mange af os i salgsafdelingen, der er stødt på før.

Det handler ganske enkelt om at spørge kunderne, hvor sandsynligt det er, at de vil anbefale vores produkt til familie og venner, og så skal kunderne svare på en skala fra 1 til 10, hvor 10 angiver, at det er overvejende sandsynligt eller helt sikkert, at de vil anbefale vores produkt.

Derefter trækker man procentdelen af dem, der slet ikke vil anbefale os fra den bedste andel, så får man det, der kaldes Net Promotor Score, og det tal skal selvfølgelig helst være så højt som muligt.

Nu skal analysefirmaet i gang med sit arbejde, og for os i salgsafdelingen bliver det spændende at se, hvor tilfredse vores kunder er med os.

Disclaimer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Udvalgte artikler

  • Dating i Danmark foregår på nettet
  • Ønsker du at spille brætspil – prøv backgammon

Seneste indlæg

  • Emballage engros
  • Vejret lokker til rejser
  • Rengøring og vedligeholdelse af plæneklipperen inden den skal i vinterhi
  • Husejere kæmper konstant med mos
  • Der er mange fantastiske og sjove spil til haven

Seneste kommentarer

  • Lars til Rabat på webhoteller
  • Jane til Mænd er ikke bare mænd
  • Nicklas til Det koster at spare
  • Kenneth til Hvilken plæneklipper skal man vælge?
  • Anna til Vild med heste

Arkiver

  • maj 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • april 2023
  • januar 2023
  • september 2022
  • august 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • marts 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • september 2021
  • august 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • april 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • august 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • marts 2020
  • februar 2020
  • januar 2020
  • oktober 2019
  • august 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • marts 2019
  • februar 2019
  • januar 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • april 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • april 2017
  • marts 2017
  • september 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • april 2016
  • marts 2016
  • november 2015
  • august 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • marts 2015
  • februar 2015
  • januar 2015
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • marts 2014

Kategorier

  • Alt det andet
  • Information
  • Kommunikation
  • Teknologi
©2025 IKTForum | Design: Newspaperly WordPress Theme
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Præferencer
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistikker
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}