Sidste gang jeg var i København, var i november måned. Det var det en forfærdelig rejse. Jeg skulle rejse via Wien. Det er meget svært at finde et direkte fly herfra, hvor jeg bor til København. Jeg havde valgt at købe flybilletter via Wien, fordi forbindelsen videre derfra var bedst. Kun 45 minutters stop i Wien.
Ha, det troede jeg, det var. Men da jeg ankom til Schwechat, var der kaos. Nu har jeg rejst meget i Europa og kender lufthavnen i Wien temmelig godt. Aldrig har jeg set sådan et kaos. Folk i lange køer for at få lavet deres flybilletter til deres destinationer om. Uendelig, lang ventetid ved de der service‐counters. Grædende og trætte børn.
Selvom jeg egentlig godt vidste, at jeg nok også skulle til at stå i kø i timevis, så skulle jeg da lige tjekke, om min forbindelse var planlagt? Nej, selvfølgelig ikke. Den var aflyst. Jeg løb hen til den nærmeste transferdesk. Stillede mig i køen og begyndte at svede. ”De har virkeligt skruet op for varmen her”, tænkte jeg. En dame kom og delte vand ud til alle, som ville have det. Jo, tak. Har allerede svedt 2 liter ud. Jeg står i køen i halvanden time. Der var tid nok til at tænke.
Jeg vidste, at der er et fly videre til København sent om aftenen, så jeg tænkte, at jeg muligvis kunne komme med det. Det ville betyde en forsinket ankomst på 5 timer. Tænker videre, mens jeg lytter til et dansk par, som åbenbart også skal videre mod København. De er sure, men forsøger at lade være med at skændes. Kan godt forstå dem. Gad vide, om jeg kan søge om erstatning for et aflyst fly? Jeg ved, at jeg kan få erstatning for forsinket fly her: https://www.rejsepriser.dk/flyforsinkelse/ .
Endelig når jeg frem til counteren. Jeg får at vide, at jeg kan komme med
det sene fly. Fint. Jeg spørger ind til, hvorfor der er så mange aflysninger.
”Det er på grund af vejret. Vi har haft snestorm i dag, og det er først nu, at
vi kan få flyene afsted”, var svaret.
I flyet på vej til København tænker jeg på, om jeg kan få erstatningen for et forsinket fly pga.
vejrforholdene i Wien?
