Vores elektriske kaffekværn havde gjort knuder i flere dage, hvor jeg måtte stå og holde startknappen inde for at få malet den nødvendige mængde bønner til morgenkaffen. Den slags apparater holder jo ikke evigt, og da den i hvert fald var mere end fem år gammel, kunne jeg nok heller ikke forvente mere fra den, så jeg besluttede, at vi skulle have en ny.
Mens jeg lidt senere forleden dag sad med morgenkaffen, tjekkede jeg lige vores e-mails på den bærbare computer. Der var nu ikke noget særligt bortset fra den sædvanlige stribe af reklamer, som afsenderne har for vane at kalde nyhedsbreve.
De er normalt nydeligt sat op rent grafisk, og den morgen faldt jeg over et tilbud på lige netop en elektrisk kaffekværn, som angiveligt var sat ned med 200 kroner i forhold til normalprisen. Det er sikkert løgn, tænkte jeg, men da den pågældende webshop oven i købet tilbød fri fragt, hvis prisen på varen var over 400 kroner, valgte jeg at slå til og købe apparatet.
Bagefter kom jeg til at tænke på, at mit indkøb jo egentlig ikke var et impulskøb, fordi jeg allerede havde besluttet, at vi skulle have en ny kaffekværn. Men at den blev købt i lige præcis den webshop, hænger jo uløseligt sammen med den e-mail marketing, som webshoppen betjener sig af, for havde jeg ikke modtaget netop den e-mail, ville jeg formentlig bare være kørt forbi en isenkræmmer og have købt en ny kaffekværn.
I virkeligheden interesserer den slags e-mails, som nogle kalder spam, mig lidt, fordi vi i den virksomhed, hvor jeg arbejder, også bruger denne form for marketing, og jeg er selv direkte involveret, idet jeg skriver mange af teksterne til disse nyhedsbreve.
For et års tid siden fik vi opbygget et helt nyt nyhedsbrev system, da vi havde besluttet at intensivere denne form for markedsføring. Vi begyndte på marketing via e-mails for flere år siden, og vi har kunnet registrere, at det er en ganske probat måde at give vores kundekreds besked om nye produkter.
Derfor valgte vi som sagt at gå endnu længere ad den vej, og vi havde et it-firma, som har specialiseret sig i marketing automation, til at strikke det nye system sammen til os. Det viste sig hurtigt at være en rigtig god investering, for vi sparede en masse arbejdstid, fordi der er en meget høj grad af automatik i det nye system.
It-firmaet tog som udgangspunkt en standardiseret e-mail marketing software og rettede softwaren til, så den imødekom vores behov og ønsker. Og det nye system er virkelig en fornøjelse at arbejde med, for det indebærer blandt andet, at vi uden videre kan bruge de billeder af forskellige produkter, som vi får fra vores leverandører i vores nyhedsbreve. Systemet sørger selv for at køre billeder op eller ned i størrelse, så de passer ind i det format, vi bruger.
Derefter er det blot at skrive teksterne, der fortæller om produkterne, og det er så en af de opgaver, jeg bruger en del af min tid på.
Det er bare træls, når kaffeværket strejker og man ikke kan få sin morgenkaffe! 🙂 Det er virkelig noget, som kan ødelægge starten på dagen!